26.01.2014, autor: Dotaz: z diskuzního fóra, odpověď: Robert Krejčí, Microdesignum, kategorie: Hardware

Co to je spínaný zdroj a dá se použít ke kytarovým efektům?

Co to je spínaný zdroj a dá se použít ke kytarovým efektům?
Odpověď z diskuního fóra: Pro audio techniku je vhodnější lineární zdroj

DOTAZ (uživatel diskuzního fóra audiozone.cz): 

Hledám náhradní zdroj k multiefektu a nechci kupovat originální, protože je drahý. Má mít 9V/3A. Můžu sehnat levnější "pulzní" zdroj 9V/2A, ale bude fungovat? (redakčně zkácená formulace otázky)


ODPOVĚĎ (Robert Krejčí, Microdesignum):

Pro audio techniku se téměř výhradně používají lineární zdroje, což je obyčejné trafo, usměrňovač a součástka pro stabilizaci napětí s několika kondenzátory. Pak existují také spínané neboli pulzní zdroje, které jsou podstatně efektivnější, můžou mít menší rozměry, ale fungují na principu usměrnění vyššího napětí, "rozsekání" na krátké pulzy a vyhlazení výstupního napětí. Přitom je zpětnou vazbou zajištěno, že na výstupu je stále stejné napětí v definovaném rozsahu proudového odběru (např. 0 - 1 A). Frekvence pulzů je v řádu desítek až stovek kHz, což je neslyšitelné, ale můžou vznikat také subharmonické frekvence, které už slyšitelné jsou.

Jak může dojít ke vzniku slyšitelných pulzů? Některé spínané zdroje pracují tak, že při malém proudovém odběru vynechávají pravidelné pulzy a uplatní se třeba jenom každý desátý. Nebo úměrně snižují frekvenci spínání až třeba do desítek nebo stovek Hz. Takže místo 100 kHz se v napájecím napětí může objevit zvlnění s frekvencí třeba 10 kHz. To by tolik nevadilo např. v automobilových zesilovačích, kde je prioritou efektivita zdroje a mírné zašumění signálu je přijatelné. (To je právě ta jedna z mála oblastí, kde se spínané zdroje používají i v audiotechnice.) Úplně jiná je však situace u kytarových efektů, zejména těch analogových. Zde je signál z kytary zesílen postupně v celém řetězci v řádu desítek až stovek tisíc (podle výkonu koncového aparátu). Takže když se např. pravidelné zvlnění napájecího napětí promítne do signálu jako 1 µV, tak po zesílení v efektu, předzesilovači a zesilovači může mít amplitutu v řádu třeba 100 mV a to už je tedy dost slyšet. Tím více, že se tento jev projevuje, jak už bylo řečeno, při malém odběru, což u některých efektů může být v důsledku malého nebo nulového vstupního signálu. Tedy: nehraju na kytaru, efekt má malý odběr, spínaný napájecí zdroj přejde do režimu snižování pracovního cyklu a hle, něco je slyšet z reprobeden.

Takže doporučení: pro kytarové efekty je vhodné používat klasický lineární zdroj, jak to je osvědčené už několik desítek let.

 

Doplněno 06/2015:

Mnohem lepší situace je u digitálních kytarových efektů. Ty z principu musejí mít perfektně vyřešenou stabilizaci napájení, takže nejsou tolik citlivé na zvlnění a přítomnost rušivých frekvencí v napájecím napětí. Bývá dokonce lepší je napájet spínaným zdrojem, zvláště ty efekty, které mají větší proudový odběr (100 mA a víc). To proto, že lineární zdroj se zahřívá úměrně s proudovým odběrem, a musí se tedy úměrně chladit, což vede na nutnost použití velkého chladiče. Spínaný zdroj je na tom s účinností podstatně lépe, takže neprodukuje tolik tepla, které by se muselo odvádět.

 

Teď k tomu proudu a napětí. Když výrobce doporučuje zdroj 9 V a 3 A, tak je dobré to dodržet, přestože každému nemusí být zřejmé, jaký je rozdíl mezi napětím a proudem. Univerzální přepínatelné zdroje mívají parametry definovány takovým obchodním trikem, že na nich je napsáno 12 V / 2 A, ale tím je myšleno, že zdroj dodá buď 12 V s malým proudem, nebo 2 A s malým napětím.

Jestli v tom efektu je opravdová elektronka, tak se vyplatí pořídit si zdroj, který je schopen dodat 9 V a 3 A. Nemusí to být origoš, stačí, aby měl tyto parametry. A samozřejmě aby dodával stejnosměrné napětí.

Jeden z uživatelů diskuzního fóra píše:
Stablizacia na adapteri je o stabilizacii napaťia pri výkyvoch siete, aby tam nešlo moc malo voltov alebo moc vela. Neviem či nefunguje len od nejakych vačšich vykyvov.

Zajímavé pojetí stabilizace. :-) Stabilizace je hlavně k tomu, aby zdroj dodával přesně 9 Voltů při definovaném proudovém odběru např. 0 až 3 Ampéry. Jestli má síť výkyvy, to u lineárních zdrojů řeší návrh transformátoru, tj. aby dodal potřebné napětí i při povoleném výkyvu síťového napětí o -10%.

Jeden z uživatelů diskuzního fóra píše:
Vyskytuju s ludia, ktori hovoria, že ktorykolvek adapter ti bude fungovať pokial ma spravne volty polarizaciu a dostatočne ampere, ale to je nezmysel ... hlavne pri analogovych krabičkach.

Jsem jeden z nich. Zdroj je definován napětím, maximálním proudem, průběhem (střídavý/stejnosměrný), v případě stejnosměrného polaritou na konektoru a půjdeme-li do více akademických sfér, tak třeba také zvlněním napětí při určitém odběru. Nic jiného se u zdroje nedá vymyslet, maximálně jiný konektor.

 

Redakčně upraveno.

Celá diskuze na audiozone.cz: Napájecí zdroj k multiefektům (VOX Tonelab LE)


 

Napájecí vícenásobné zdroje pro hudební techniku

Nabízíme také lineární napájecí multizdroje Fonte do pedalboardu:

Napájecí multizdroj FonteNapájecí multizdroj Fonte

 
{e_like}
 
 
Nahoru